Lessico
Aulo
Gellio
Aulus Gellius
Erudito latino del II secolo dC, del quale restano incerti la data e il luogo di nascita. Fu attivo comunque a Roma dove fu amico di Frontone e con lui condivise le simpatie per la letteratura latina arcaica, senza però esserne, come Frontone, un fanatico propagandista e imitatore.
Da Roma fece frequenti viaggi di studio ad Atene dove iniziò la compilazione delle Noctes Atticae, così chiamate per alludere alle lunghe serate invernali trascorse in Attica per riordinare l'immenso materiale erudito raccolto. L'opera, in 20 libri, è infatti una congerie di notizie che spaziano in tutti i campi: diritto, filosofia, storia, arte, letteratura. Il tono dell'esposizione è piacevole, ravvivato da colloqui, incontri, episodi spesso immaginari, ma soprattutto sono preziosi le informazioni e i frammenti di testi letterari, per noi perduti, che ci trasmette.
Noctes Atticae IV,11: Quae qualiaque sint, quae Aristoxenus quasi magis comperta de Pythagora memoriae mandavit; et quae item Plutarchus in eundem modum de eodem Pythagora scripserit.
I. Opinio vetus falsa occupavit et convaluit
Pythagoram philosophum non esitavisse ex animalibus item abstinuisse fabulo,
quem Graeci kyamon appellant.
II. Ex hac opinione Callimachus poeta scripsit: kai kyamon apo cheiras echein
aniontos edestou kago, Pythagoras hos ekeleve, lego.
III. Ex eadem item opinione M. Cicero in libro de divinatione primo haec verba
posuit: "Iubet igitur Plato sic ad somnum proficisci corporibus affectis,
ut nihil sit, quod errorem animis perturbationemque afferat. Ex quo etiam
Pythagoreis interdictum putatur, ne faba vescerentur, quae res habet
inflationem magnam tranquillitatem mentis quaerentibus contrariam."
IV. Haec quidem M. Cicero. Sed Aristoxenus musicus, vir litterarum veterum
diligentissimus, Aristoteli philosophi auditor, in libro, quem de Pythagora
reliquit, nullo saepius legumento Pythagoram dicit usum quam fabis, quoniam is
cibus et subduceret sensim alvum et levigaret.
V. Verba ipsa Aristoxeni subscripsi: Pythagoras de ton osprion malista
ton kyamon edokimasen; leiantikon te gar einai kai diachoretikon; dio kai
malista kechretai autoi.
VI. Porculis quoque
minusculis et haedis tenerioribus victitasse idem Aristoxenus refert.
VII. Quem rem videtur cognovisse e Xenophilo Pythagorico, familiari suo, et ex
quibusdam aliis natu maioribus, qui ab aetate Pythagorae...
VIII. Ac de animalibus Alexis etiam poeta in comoedia, quae Pythagorizousa
inscribitur, docet.
IX. Videtur autem de kyamoi non esitato causam erroris fuisse, quia in
Empedocli carmine, qui disciplinas Pythagorae secutus est, versus hic
invenitur: deiloi, pandeiloi, kyamon apo cheiras echesthai.
X. Opinati enim sunt plerique kyamous legumentum dici, ut a vulgo dicitur. Sed
qui diligentius scitiusque carmina Empedocli arbitrati sunt, kyamous hoc in
loco testiculos significare dicunt, eosque more Pythagorae operte atque
symbolice kyamous appellatos, quod sint aitioi tou kyein et geniturae humanae
vim praebeant; idcircoque Empedoclen versu isto non a fabulo edendo, sed a rei
veneriae proluvio voluisse homines deducere.
XI. Plutarchus quoque, homo in disciplinis gravi auctoritate, in primo
librorum, quos de Homero composuit, Aristotelem philosophum scripsit eadem
ipsa de Pythagoricis scripsisse, quod non abstinuerint edundis animalibus,
nisi pauca carne quadam.
XII. Verba ipsa Plutarchi, quoniam res inopinata est, subscripsi: Aristoteles
de metras kai kardias kai akalephes kai toiouton tinon allon apechesthai
phesin tous Pythagorikous, chresthai de tois allois.
XIII. Akalephe autem est animal marinum, quod "urtica" appellatur.
Sed et piscibus mullis abstinere Pythagoricos Plutarchus in Symposiacis dicit.
XIV. Pythagoram vero ipsum sicuti celebre est Euphorbum primo fuisse dictasse,
ita haec remotiora sunt his, quae Clearchus et Dicaearchus memoriae
tradiderunt, fuisse eum postea Pyrrum, deinde Aethaliden, deinde feminam
pulcra facie meretricem, cui nomen fuerat Alco.